De relatie tussen Sensorische informatieverwerking en executieve functies
Kinderen met een wat andere sensorische integratie/sensorische informatieverwerking (SI) en zwakke executieve functies (EF) vertonen gedrag dat vaak als een ‘gedragsprobleem’ bestempeld wordt of ‘men weet niet wat er aan de hand is’. Ze worden vaak verkeerd begrepen.
We zien nl. niet wat er aan prikkels verwerkt wordt of wat er in het brein gebeurd. Wat we wel zien is het gedrag. Als je naar het hele proces zou kijken dat tot ‘gedragsproblemen’ leidt zou er niet zo snel over ‘gedragsproblemen’ gesproken worden of men zou beter weten wat een kind wel en niet kan.
Het is dus belangrijk om naar het grotere geheel te kijken. Daardoor kunnen we kinderen gepaster begeleiden en ondersteunen. Het doet hen en hun ouders of andere begeleiders zo’n deugd om stap voor stap te werken naar gedrag dat meer past bij het kind en de omgeving.
Heb jij er al eens bij stil gestaan hoe sterk het verband is tussen sensorische informatieverwerking/sensorische integratie en executieve functies?
Vanuit wetenschappelijk onderzoek en mijn ervaring wordt deze relatie bevestigd. Beide zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar.
Wil je hier meer over weten?
Volg dan het webinar waarin we vertellen over SI en EF en hun relatie.
Wat ga je leren?
- Wat is de relatie tussen SI en EF?
- Een voorbeeld uit de praktijk
- Wat is SI?
- Welke EF zijn er?
- Is het eerst de sensorische informatieverwerking stimuleren of eerst executieve functies?
- Waar beginnen we?
- Wat kan je doen?
Wanneer? Maandag 25 november ’24 van 19u30 tot 21u15
Waar? Online, via Zoom
Kostprijs? 30 euro
Voor wie?
Iedereen die graag meer informatie wenst over dit thema zoals
- Ouders
- Hulpverleners bv. therapeuten, pedagogen en huiswerkbegeleiders
- Leerkrachten en zorgleerkrachten
Inschrijven?
Over Inge Adriaenssens
Als ergotherapeute en sensorisch integratietherapeute kom ik vaak in contact met kinderen die aangemeld worden met leer- en gedragsproblemen.
Al van tijdens mijn opleiding tot sensorische integratietherapeute (2004 – 2007) merkte ik dat ik nog heel wat aanvullends leerde en kon toepassen bij begeleidingen i.v.m. leren en ‘moeilijk’ of ‘niet passend’ gedrag.
Deze kennis deel ik graag! Ik deed dit al meermaals tijdens workshops, cursussen en ook in webinarvorm.