De invloed van zintuiglijke informatieverwerking op schrijven
Bent u een leerkracht, ergotherapeute of andere professional die met kinderen te maken heeft die moeite hebben met het leren schrijven of die meer inzicht wil in het leren schrijven?Wil je ontdekken welke cruciale rol bepaalde zintuigen spelen op de motoriek bij het leren schrijven en wil je te weten komen met welke strategieën je kinderen kan ondersteunen?
Meld je dan aan voor het webinar ‘de rol van sensorische informatieverwerking op het schrijven’. We gaan kijken naar welke zintuiglijke informatie onze zintuigen moeten verwerken om te leren schrijven en wat we kunnen doen als dit niet zo vlot verloopt. Schrijven begint nl. niet met het opnemen van een pen en iets op papier zetten. We kunnen dus al heel wat doen zonder een schrijfinstrument te gebruiken.Of uw kind, leerling of cliënt nu te maken heeft met problemen zoals een slechte pengreep, lettervorming die niet vlot verloopt of moeite met het behouden van een goede schrijfhouding: dit webinar geeft u de kennis en hulpmiddelen om een significant verschil te maken.
In dit webinar vertrekken we vanuit de expertise van Inge Adriaenssens, ergotherapeute en sensorisch integratiegtherapeute. We kijken naar de sensomotorische aspecten die het schrijven beïnvloeden zoals
- De rol van de verschillende zintuigen
- Modulatie en discriminatie van zintuiglijke informatie
- Sensomotoriek: houdingscontrole en planning
Hierna bespreken we: Wat kunnen we doen?
- Plezier maken
- Observeren: hierbij kan je onze checklist gebruiken
- Oefenen van vaardigheden
- Tips en tricks die je kan toepassen
- Omgeving aanpassen
- Hulpmiddelen.
Wanneer? maandag 7 oktober ’24 van 19u30 tot ongeveer 21u15
Waar? Online
Kostprijs: 30 euro
Voor wie? Iedereen die graag meer informatie wenst over dit thema zoals
- Professionals bv. ergotherapeuten, pedagogen en huiswerkbegeleiders
- Leerkrachten en zorgleerkrachten
- Ouders
Inschrijven? Klik hier en doe je betaling.
Over Inge Adriaenssens en de inhoud van dit webinar:
Al tijdens mijn studies als ergotherapeute was ‘schrijven’ een onderwerp dat me sterk boeide. Ik maakte er zelfs mijn eindwerk over.
Vanuit mijn praktijk als ergotherapeute kom ik vaak in contact met kinderen en jongeren die problemen hebben met het leren schrijven of het verwerven van een leesbaar handschrift. Al van tijdens mijn opleiding tot sensorische integratietherapeute (2004 – 2007) merkte ik dat ik nog heel wat aanvullends leerde en kon toepassen bij begeleidingen i.v.m. schrijven.
Deze kennis deel ik graag! Ik deed dit al meermaals tijdens pedagogische studiedagen voor scholen en nu ook in webinarvorm.