Als ouder van een kind met sensorische uitdagingen kan het soms lastig zijn om de juiste ondersteuning te vinden, vooral binnen het schoolsysteem.

De schoolomgeving speelt nochtans een cruciale rol in het welzijn en de ontwikkeling van uw kind, en daarom is het belangrijk om open te communiceren over de specifieke sensorische noden van uw kind. Zo kan uw kind ook op dit vlak ondersteund worden.

Hier volgen tips om dit gesprek aan te gaan en samen met de school tot een gepaste ondersteuning van uw kind te komen.

Bereid het gesprek goed voor

Voordat u het gesprek met de school aangaat, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn.

  1. Maak een overzicht van de sensorische uitdagingen van uw kind en hoe deze zich thuis uiten en in de schoolomgeving. bv. overprikkeling door geluiden, problemen met concentratie door visuele stimuli zoals een kind dat rondloopt, of moeilijkheden met motorische taken.
  2. Schrijf ook op welke strategieën thuis wel of niet werken. Vermeld hoe deze strategieën hun vermogen om taken uit te voeren en gereguleerd te blijven beïnvloeden.
    • Enkele voorbeelden:
      • Mijn kind blijft alert als het tussendoor mag recht staan en wiebelen. Het helpt mijn kind om te ontprikkelen.
      • Mijn kind wordt rustig door even te drinken via een rietje of zijn taak al zittend op de grond te maken
      • Mijn kind kan de klinkers wel tussen de lijnen schrijven met een dikke blauwe grondlijn en rode romplijn. Mijn kind ziet de verschillen niet voldoende tussen alle lijnen als ze allemaal dezelfde kleur hebben en even dik zijn.
      • Mijn kind raakt snel overprikkeld door harde geluiden in de klas, zoals tijdens het wisselen van lessen. Thuis helpt het om even een rustige ruimte op te zoeken. Hoe kunnen we deze strategie voor school aanpassen?
      • Mijn kind kan geen verbale instructie onthouden die uit meer dan 2 deelopdrachten bestaan. Het helpt om de instructies 1 voor 1 te geven of door ze visueel voor te stellen. Het helpt niet om mijn kind te zeggen: ‘Luister eens beter’.
  3. Denk na over hoe u de school gaat informeren:
    • via brief,
    • e-mail
    • in een gesprek, …

Ga het gesprek aan om tot een gezamenlijk plan te komen.

In plaats van alleen problemen te benoemen, is het nuttig om samen met de school naar oplossingen te zoeken.

Je kan voorstellen om een individueel plan op te stellen waarin rekening wordt gehouden met de sensorische noden van uw kind.

Bekijk ook wat jij thuis kan doen om het leerproces aan te gaan i.v.m. prikkelverwerking.

Zorg ervoor dat u de correspondentie bijhoudt of van een gesprek een verslag vraagt. Zo kan er van beide kanten opgevolgd worden wat er afgesproken werd en wat wel en niet uitgeprobeerd werd of werkt.

Bied aan om extra informatie te delen

Niet iedereen op school is op de hoogte van wat sensorische informatieverweking/ integratie precies inhoudt en hoe dit invloed heeft op de ontwikkeling van een kind.

Je kan aanbieden om extra informatie te delen, zoals artikels, video’s, of zelfs een gesprek met een specialist op dit gebied. U zou ook kunnen voorstellen om een sensorisch integratietherapeute uit te nodigen om een workshop of studiedag te geven aan de leerkrachten.

Betrek uw kind in het proces

Afhankelijk van de leeftijd en het begrip van uw kind, kan het waardevol zijn om hen te betrekken bij dit proces.

Veel kinderen hebben zelf een idee van wat hen helpt of niet helpt. Vraag hen dus hoe ze zich voelen in de klas en wat hen zou helpen om zich beter te concentreren, minder overprikkeld te raken of iets beter te kunnen uitvoeren. Hun input kan soms verrassend zijn. Soms kan je nog even meedenken om tot een waardevol inzicht te komen dat kan bijdragen aan een effectievere ondersteuning.

Zoek samenwerking met andere ouders

U bent waarschijnlijk niet de enige ouder met een kind dat sensorische ondersteuning nodig heeft.

Je kan contact zoeken met andere ouders en overwegen om gezamenlijk met de school in gesprek te gaan. Een breder perspectief kan helpen om de school bewust te maken van het belang van sensorische ondersteuning voor verschillende kinderen.

Tot slot

Het gesprek aangaan met de school over de sensorische uitdagingen en noden van uw kind is een belangrijke stap naar een meer inclusieve en ondersteunende leeromgeving.

Door goed voorbereid te zijn, concrete voorbeelden te geven, en samen te werken aan een plan, kunt u ervoor zorgen dat uw kind de best mogelijke ondersteuning krijgt. Blijf open en geduldig.

Vergeet niet dat u de expert bent als het over uw eigen kind gaat. Uw inzet kan een wereld van verschil maken in hun schoolervaring.

Mocht u problemen ondervinden om de sensorische informatieverwerking van uw kind in kaart te brengen, kan u ondersteuning vinden bij de professionals op de volgende pagina: https://prikkelsomtegroeien.be/over-ons/

Interessant voor jou...

augustus 19, 2024

Als ouder van een kind met sensorische uitdagingen kan het soms lastig zijn om de juiste ondersteuning te vinden, vooral

Hoe u met school kan spreken over de sensorische uitdagingen van uw kind

juni 21, 2024

Zowel jij die dit leest als alle andere mensen om je heen, jong of oud, moeten prikkels verwerken. Zie je

Wat is zintuiglijke prikkelverwerking en hoe begrijp je prikkelverwerkingsproblemen?

juni 20, 2024

InleidingHoogbegaafdheid is een complex en vaak verkeerd begrepen concept dat verder gaat dan enkel een hoog IQ. In het model

Hoogbegaafdheid en Sensorische Integratie
nieuwsbrief

Ontvang jij graag de laatste blogs?